Co roku dokonywana jest analiza wypadków i kolizji z udziałem rowerzystów na podstawie danych z Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji. Rok temu w marcu 2021 roku szczegółowo analizowano zdarzenia drogowe z udziałem rowerzystów m.in. pod kątem przyczyn wypadków, sprawców zdarzeń oraz miejsca w których doszło do zdarzenia.
Nadal głównym powodem zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów jest nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu rowerzystom przez kierowców. Sprawcami wypadków drogowych, byli częściej mężczyźni niż kobiety. Największy odsetek wypadków pod względem dnia tygodnia, zarejestrowano w poniedziałek, natomiast w odniesieniu do pory roku – w okresie letnim (lipiec-wrzesień). Jeśli chodzi o porę dnia, zdarzenia występowały najczęściej po godz. 16.00. W większości do zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów dochodziło w ciągu dnia, przy dobrych warunkach atmosferycznych. Zależność ta odpowiada sezonowym szczytom ruchu rowerowego w mieście Tczew i jest zbieżna z danymi dla lat wcześniejszych.
W kategorii wieku dominująca liczba zdarzeń drogowych wśród rowerzystów została odnotowana w przedziałach wiekowych 10-20 oraz 20-30 lat. Z tego względu zachodzi potrzeba prowadzenia dalszej edukacji w szkołach, co pozwoli zwiększyć świadomość zasad bezpiecznego uczestnictwa się w ruchu drogowym.
Jeśli chodzi o wiek kierowców uznanych za winnych wypadkowi, nie zarejestrowano przewagi żadnej kategorii wiekowej.
Najnowsze dane (czyli za rok 2021) pojawiły się w systemie SEWIK w lutym br. Wynika z nich, że w 2021 roku w porównaniu do roku poprzedniego (2020) nastąpił nieznaczny wzrost liczby zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów. Co ważne nie zanotowano żadnych poważnych zdarzeń (brak ciężko rannych oraz zmarłych). W 2021 roku na 16 zdarzeń, 2 były z winy rowerzysty, 12 z winy kierującego samochodem, a w przypadków 2 nie ustalono winnego. 10 na 16 zdarzeń dotyczyły nieudzielenia pierwszeństwa przejazdu oraz nieprawidłowego przejeżdżania przejazdu dla rowerów. Spośród wszystkich zdarzeń tylko 2 z 16 wystąpiły w tym samym miejscu. Był to przejazd rowerowy w poprzek ul. Jagiellońskiej (bez sygnalizacji świetlnej) na wysokości McDonaldsa. W corocznych badaniach ankietowych jakie prowadzimy, mieszkańcy wskazują to miejsce jako najbardziej niebezpieczne dla nich.