Ustąp pierwszeństwa!

Według danych Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji w latach 2007-2019 w Tczewie doszło do 189 zdarzeń drogowych z udziałem osób poruszających się na rowerach. Ich głównym powodem było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu rowerzystom przez kierowców (77 przypadków czyli 70% wszystkich zawinionych przez kierowcę).

W odpowiedzi na to wyzwanie opracowaliśmy kampanię, której celem jest edukacja w zakresie obowiązku ustąpienia pierwszeństwa rowerzystom. W ramach akcji „Kierowco! Ustąp pierwszeństwa rowerzyście” informujemy kierowców, że przecinając przejazd dla rowerów, muszą ustąpić rowerzyście.

Celem naszej kampanii jest zmniejszenie liczby zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów, a co za tym idzie poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Kiedy rowerzysta ma pierwszeństwo, a kiedy nie?

“Art. 27.

  1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe.”

– Zawsze, bez znaczenia na barwę przejazdu rowerowego, jeżeli osoba poruszająca się na rowerze już jest na przejeździe rowerowym to kierujący pojazdem MUSI ustąpić pierwszeństwa. Czemu przejazdy rowerowe są w Tczewie wykonane na czerwono (ponad 90% z nich)? Dzięki wyrazistej barwie przejazd rowerowy jest lepiej widoczny dla kierowcy.

“Art. 25.

  1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi (rower to też pojazd) nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo – także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo.”

– Powyższy przepis opisuje tzn. zasadę “prawej ręki”. Funkcjonuje ona na większości dróg osiedlowych gdzie nie ma określonego znakiem A-7 i D-1 pierwszeństwa przejazdu. Należy pamiętać, że rower zgodne z przepisami Kodeksu Ruchu Drogowego to pojazd więc zasadę prawej ręki również stosuje się wobec osób poruszających się na rowerach.

“Art. 27.

1a. Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić.”

– Dodany w 2011 roku nowy punkt do art. 27. określa sytuację, w której rowerzysta jedzie prosto po jezdni lub prosto po tzw. ścieżce rowerowej, a kierujący samochodem skręcając przecina tor jazdy rowerem. Dotyczy to zarówno sytuacji gdy jadą obok siebie po jezdni lub obok siebie, ale kierowca po jezdni, a rowerzysta po biegnącej obok drodze rowerowej, ale również sytuacji gdy kierowca dojeżdża z drogi podporządkowanej do drogi z pierwszeństwem przejazdu i zamierza w nią skręcić. Taka sytuacja ma miejsce na większości skrzyżowań z udziałem rowerzystów np. na skrzyżowaniu z największym ruchem samochodowym i rowerowym w Tczewie czyli na ul. Wojska Polskiego i dobiegającej do niej ul. Saperskiej. Nowy przepis odnosi się również do dróg dla rowerów poprowadzonych wokół rond, gdzie na mocy tego przepisu, rowerzysta ma pierwszeństwo. Zanim skręcisz samochodem w prawo lub w lewo i sprawdzisz czy inne auto Ciebie przepuszcza to sprawdź również, czy nie nadjeżdża za Tobą lub przed Tobą rowerzysta. Średnia prędkość rowerzysty miejskiego to 15-20 km/h, a kolarza do 30 km/h. 

Zielona strzałka

– Należy pamiętać, że zielona strzałka to warunkowe pozwolenie na przejazd przez skrzyżowanie. Musimy zatem bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa uczestnikom ruchu, którzy mają zielone światło. Dotyczy to też pieszych i rowerzystów, którzy mogą przecinać nam w tym czasie drogę. Dopiero po ustąpieniu wszystkim pierwszeństwa można przejechać za sygnalizator. Taką sytuację mamy jadąc w dół ul. Sobieskiego przed skrętem w prawo w ul. Wojska Polskiego gdzie należy ustąpić pierwszeństwa pieszym i rowerzystom. Analogiczna sytuacja jest na skrzyżowaniu ul. Jagiellońskiej z ul. Armii Krajowej przy skręcie w prawo w ul. Armii Krajowej oraz na skrzyżowaniu ul. Jagiellońskiej z Al. Kociewską.

Kiedy osoba poruszająca się na rowerze traci pierwszeństwo?

Taka sytuacja występuje tylko w przypadku kilku przejazdów rowerowych w Tczewie. Dotyczy to sytuacji, w której przejazd rowerowy przecina w poprzek jezdnię, po której samochody poruszają się z pierwszeństwem przejazdu (znak D-1). Jeżeli przed przejazdem kierowca nie ma odebranego pierwszeństwa poprzez znak lub skrzyżowanie, to rowerzysta powinien ustąpić. Taka sytuacja występuje w następujących lokalizacjach (z łącznie ponad 100 przejazdów):

– przejazd rowerowy na ul. Armii Krajowej na skrzyżowaniu z ul. Okulickiego i Kasztanowej

– przejazd rowerowy na ul. Jagiellońskiej na skrzyżowaniu z ul. Braci Grimm i Zygmunta Starego

– przejazd rowerowy na ul. Gdańskiej przy Zespole Szkół Ekonomicznych oraz przy wylocie z ul. Jedności Narodu (na przeciwko sklepu Netto)

– przejazd rowerowy na ul. Czatkowskiej na wysokości Zakładu Usług Komunalnych (wzdłuż głównej drogi)

– przejazd rowerowy na ul. Czerwonego Kapturka na wysokości sklepu Biedronka

– przejazd rowerowy na ul. Jana z Kolna w górnej części na wysokości parkingu

– przejazd rowerowy na ul. Pułaskiego na wysokości ul. Polnej przy niecce Czyżykowskiej

– przejazd rowerowy na ul. Saperska na wysokości przedszkola i pierwszego wieżowca nr 10

UWAGA! Nie dotyczy to sytuacji, w której rowerzysta już znajduje się na przejeździe!

 

Do pobrania:

ulotka

plakat

 

Jeździsz rowerem? Poruszasz się samochodem? Dbajmy o siebie nawzajem! 

Jako urząd inwestujemy w ścieżki rowerowe, remontujemy chodniki i naprawiamy drogi. Staramy się by przestrzeń wspólna była dla wszystkich przyjazna i bezpieczna. Jednak bardzo dużo zależy również od Was samych.

Drogi kierowco, więcej rowerzystów, to więcej miejsca dla Twojego auta, czystsze powietrze i mniej korków. Pamiętaj:

– wyprzedzaj rowerzystę w odległości minimum 1 metra,

– spójrz w prawe lusterko skręcając w prawo, w szczególności gdy skręcasz na tzw. „zielonej strzałce”,

– jezdnia jest wspólna dla wszystkich,

– włączając się do ruchu pamiętaj, że rowerzyści też jeżdżą szybko,

– wychodząc z samochodu zawsze spójrz za siebie czy właśnie nie mija Ciebie rowerzysta,

– zbliżając się do rowerzysty nie trąb, bo może go to wystraszyć i wytrącić z toru jazdy,

– nie parkuj na chodniku i na drodze dla rowerów, ich nawierzchnia nie jest dostosowana to takich obciążeń.

Drogi rowerzysto, dziękujemy, że wybrałeś rower. Rowerem dotrzesz szybko z punktu A do B. To dobry i ekologiczny środek transportu.

Mamy dla Was kilka rad:

– miejsce roweru jest na jezdni, nie na chodniku,

– na jezdni wyraźnie sygnalizuj swoje zamiary, aby inni widzieli, co zamierzasz zrobić,

– szukaj kontaktu wzrokowego z innymi uczestnikami ruchu, by upewnić się, że zostałeś zauważony,

– przestrzegaj przepisów,

– szanuj pieszych,

– nie jedź przy samym krawężniku i blisko parkujących samochodów,

– zadbaj o własną widoczność – pamiętaj o prawidłowym oświetleniu roweru

Mijając wolno jadące lub stojące w korku samochody pamiętaj, że niektórzy kierowcy mogą Cię nie zauważyć. Upewnij się, że masz wystarczająco dużo miejsca na przejazd. W przeciwnym przypadku ryzykujesz spotkaniem z otwartymi drzwiami.

Rowerzysto pamiętaj!

Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy:

1) Opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem;

2) Szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów;

3) Warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła).” (art. 33 ustawy Prawo o ruchu drogowym)

Poruszając się chodnikiem lub w strefie dla pieszych pamiętaj, że pieszy ma tam ZAWSZE pierwszeństwo! Jedź powoli i zachowaj szczególną ostrożność.

Inny kierowca pomógł Ci włączyć się do ruchu, a pieszy podzielił się przestrzenią na chodniku? Uśmiechnij się, podziękuj. Z pewnością ktoś kiedyś Ci się odwzajemni 🙂

Miłego dnia!

Kampania jest realizowana w ramach projektu pt.: „Budowa węzła integracyjnego Tczew wraz z trasami dojazdowymi, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.”.

 

Skip to content