Od października 2018 roku kolejne ulice jednokierunkowe zostały udostępnione rowerzystom w obu kierunkach. Rozwiązanie „pod prąd” dobrze sprawdza się w naszym mieście (pierwsze ulice zostały udostępnione w 2015 r.) i jest powszechnie uznawane za bezpieczne (z danych z tut. Policji 0 zdarzeń drogowych z udziałem roweru na ulicach z kontraruchem rowerowym). Argumentami przemawiającymi na korzyść rozwiązania były przede wszystkim obowiązujące ograniczenia prędkości do 20/30km/h na wszystkich ulicach, gdzie doszło do zmiany organizacji ruchu, możliwość minięcie się samochodu oraz jednośladu bez konieczności ustępowania pierwszeństwa, a także odpowiednia szerokość pasa ruchu. Jest to również prawie bezkosztowe działanie, które znacznie podnosi komfort jazdy i skraca czas przejazdu rowerem przez miasto.
Na wymienionych niżej ulicach pod znakiem drogowym D-3 (droga jednokierunkowa), B-2 (zakaz wjazdu) oraz B-22 (zakaz skrętu), zostały umieszczone tabliczki informacyjne „Nie dotyczy rowerów”. Ruch rowerowy będzie odbywać się bez wyznaczonych kontrapasów. Warto pamiętać by trzymać się (dot. rowerzystów) prawej strony jezdni (co nie znaczy, że przy krawężniku) i zwracać uwagę na znaki drogowe i otoczenie.
Poniżej lista ulic z wprowadzonym kontraruchem rowerowym od października br.
- Armii Krajowej 21
- E. Orzeszkowej
- Kusocińskiego
- Kaszubska
- Kozia
- J. Kochanowskiego
- Ogrodowa
- Orkana
- Południowa
- Pomira
- Topolowa (między nr 9 a nr 15)
- Topolowa 22
- Warsztatowa
Powyższe zmiany organizacji ruchu są możliwe po nowelizacji przepisów w 2015 r. (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 3 lipca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach).
W Tczewie od kilku lat na 15 ulicach miasta funkcjonuje już kontraruch rowerowy. Ulicami tymi są:
- Juliusza Słowackiego
- Jarosława Dąbrowskiego
- Adama Mickiewicza
- Krótka
- Skromna
- Stara
- Boczna
- Dominikańska
- Kościelna
- Stefana Okrzei
- Podgórna
- Lipowa
- Kardynała Stefana Wyszyńskiego
- Podmurna
- Kopernika
Pierwszy kontraruch rowerowy pojawił się w Tczewie grudnia 2015r. na Starym Mieście. Wtedy też ulice jednokierunkowe oraz ulice objęte zakazem ruchu, zostały udostępnione rowerzystom w obu kierunkach.
Na ulicach z oznakowaniem “nie dotyczy rowerzystów” cykliści mogą poruszać się tak, jak ma to miejsce na ulicach dwukierunkowych, czyli przy prawej krawędzi jezdni.
Dopuszczenie jazdy „pod prąd” jest popularnym i skutecznym rozwiązaniem promującym ruch rowerowy w centrach miast. Jest ono bezpieczne, ponieważ rowerzysta zachowuje kontakt wzrokowy z kierowcą nadjeżdżającego z przeciwka pojazdu.
We wrześniu 2014 r. na Starym Mieście w Tczewie wprowadzona została strefa ograniczenia prędkości do 30 km/godzinę.
Było to związane z realizacją Polityki Rowerowej Miasta Tczewa do roku 2020 i miało na celu poprawę bezpieczeństwa pieszych, rowerzystów oraz kierowców.