Z dniem 25 czerwca zakończyliśmy I edycję kampanii MIŁO! w mieście. Kampania ma na celu zmniejszenie odsetka dzieci dowożonych samochodem do przedszkoli i szkół. W kampanii uczestniczyło 1800 dzieci z 6 szkół i 12 przedszkoli.
Program edukacyjny kampanii MIŁO! w mieście polegał na prowadzeniu zajęć w każdym przedszkolu i szkole na podstawie opracowanych scenariuszy oraz nagradzaniu naklejkami dzieci w okresie marzec-czerwiec za docieranie do i z przedszkoli oraz szkół (klasy 0-3) rowerem, hulajnogą, pieszo oraz autobusem. Była to pierwsza kampania, która zachęcała do poruszania się pieszo i autobusem.
Z uwagi na pandemię COVID realizacja kampanii była przerywana w miesiącach marzec i kwiecień. W pełni ruszyliśmy od maja. Jak więc wyglądał poziom aktywności w dojazdach rowerem / hulajnogą / autobusem czy też w dotarciu pieszo do przedszkola i szkoły w w maju i czerwcu?
Poziom frekwencji w maju wyniósł 55,2%, zaś w czerwcu było to 37,4%:
– wśród przedszkoli i zerówek: 40,0% maju; 33,1% w czerwcu;
– dla klas 1: 68,1% maju; 42,5% w czerwcu;
– dla klas 2: 74,8% maju; 43,8% w czerwcu;
– dla klas 3: 73,4% maju; 40,5% w czerwcu.
Sprawdziliśmy również jak często dzieci docierały do przedszkoli i szkół bez dowożenia samochodem. Ustaliliśmy, że aktywne podróże to min. 3 dojazdy do przedszkoli i szkół gdzie dziecko dotarło rowerem / hulajnogą / autobusem lub pieszo. Aktywność we wszystkich placówkach kształtowała się na poziomie 77,2% w maju i 71,7% w czerwcu:
– wśród przedszkoli i zerówek: 65,2% maju; 64,2% w czerwcu;
– dla klas 1: 89,0% maju; 87,6% w czerwcu;
– dla klas 2: 93,5% maju; 72,5% w czerwcu;
– dla klas 3: 89,0% maju; 80,4% w czerwcu.
Daje nam to łącznie 43 093 aktywne podróże do przedszkola i szkoły przez 4 miesiące kampanii, z czego:
MARZEC: 4 126
KWIECIEŃ: 2 903
MAJ: 19 207
CZERWIEC: 16 857
Przedszkolaki oraz uczniowie i uczennice klas 0-3, uczestniczyli w zajęciach budujących pozytywne skojarzenia z ruchem pieszym, rowerowym, a także z komunikacją publiczną. Dzieci uczyły się jak bezpiecznie poruszać się po mieście oraz ćwiczyły uważność podczas spacerów i dojazdów na hulajnodze i rowerze.
Dzieci otrzymały dedykowane kampanii zeszyty ćwiczeń. Są one podzielone na działy odpowiadające poszczególnym miesiącom kampanii. Zeszyt ćwiczeń ze scenariuszami jest prowadzony w ramach realizowanej podstawy programowej, a nie w formie zajęć dodatkowych. Program edukacyjny ma wspomóc nauczyciela w realizacji podstawy programowej, kładąc dodatkowy nacisk na mobilność aktywną, która występuje obecnie w małym zakresie.
Rezygnując z dojazdów samochodem do szkoły i przedszkola, sprawiamy, że okolice placówek oświatowych są bezpieczniejsze i bardziej przyjazne dla dzieci, bo nie są zastawione parkującymi czy wykonującymi różne manewry autami. Wpłynie to też na lepszą jakość powietrza wokół szkół i przedszkoli.
Na zakończenie kampanii dzieci otrzymały pamiątkowe dyplomy oraz talony na duże lody do realizacji w Spółdzielni Lodziarskiej JASNA w Tczewie. Sponsorem nagród w kampanii jest firma FLEX. Kampania jest realizowana przez Urząd Miejski w Tczewie we współpracy z Tczewskimi Kurierami Rowerowymi.