Tczew jako pierwsze miasto w Polsce przeprowadziło Badanie Klimatu Rowerowego. Czym ono jest? Jest to próba zebrania opinii o jakości warunków korzystania z roweru w Tczewie. Badanie zostało przeprowadzone według sprawdzonej i rozwijanej od 1998 roku metodologii “Fahrradklima – Test” i było realizowane przez Polską Unię Mobilności Aktywnej (PUMA) w porozumieniu z innymi organizacjami rowerowymi Europy, zrzeszonymi w Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF).
Badanie było prowadzone w miesiącach wrzesień – październik 2018 . Ankietę można było wypełnić przez internet, bądź osobiście w specjalnie zorganizowanym punkcie. W przypadku Tczewa, punkt został zlokalizowany na węźle transportowym przy parkingu rowerowym . W badaniu wzięło udział 143 respondentów. Minimalny próg opublikowania wyników badania wynosił od 50 do 100 respondentów w zależności od wielkości miasta.
Badanie było podzielone na 5 modułów tematycznych:
– Rower i klimat ruchu drogowego
– Wartościowanie korzystania z rowerów
– Bezpieczeństwo osób korzystających z rowerów
– Komfort jazdy rowerem
– Infrastruktura i sieć udogodnień do jazdy rowerem
W skali ocen od 1 do 6, gdzie 1 to ocena najlepsza, a 6 najgorsza, w badaniu miasto Tczew uzyskało średni wynik 3,15. Jest to dobry wynik, patrząc na naszego zachodniego sąsiada. Średni wynik miast niemieckich w klasie miast 50.000-100.000 mieszkańców to 3,8.
Najwyższe oceny (między 2,15 a 2,73) badani przyporządkowali następującym tematom:
– Promowanie przez miasto jazdy na rowerze
– Dziennikarze pozytywnie odnoszą się do cyklistów
– Podejmowane są znaczne wysiłki na rzecz rozwoju korzystania z rowerów
– Drogi i ścieżki rowerowe są wygodne, szerokie i pozwalają na łatwe wyprzedzanie wolniejszych osób jadących rowerem
– Nawierzchnia ścieżek i dróg dla rowerów jest wygodna, gładka i płaska
– Łatwo dotrzeć rowerem do centrum
– Można szybko i łatwo dotrzeć prostymi drogami do codziennych celów podróży
– Większość ulic/dróg jednokierunkowych jest dostępna dla ruchu rowerów w obu kierunkach
Najniższe wyniki (między 3,38 a 4,43) występowały przy poniższych pytaniach:
– Cykliści są odrzucani/ spychani na margines ruchu drogowego
– Między cyklistami a pieszymi występuje wiele konfliktów
– Między cyklistami a kierującymi samochody występuje wiele konfliktów
– Rowery są często kradzione
– Jadąc na rowerze po jezdni ma się poczucie, że się jest spychanym na skraj jezdni lub lekceważonym
– Nie ma możliwości znalezienia odpowiednich miejsc do zaparkowania roweru
– Cykliści są zmuszani do schodzenia i prowadzenia roweru w rejonie prowadzonych prac budowlanych/drogowych
– Przy korzystaniu z transportu publicznego zabieranie roweru ze sobą jest trudne i kosztowne
Wyniki badania, w szczególności te moduły, gdzie odpowiedzi były najniższe, posłużą nam do wprowadzania konkretnych rozwiązań oraz ujęcia odpowiednich działań w programach i kampaniach przez nas realizowanych.
Więcej o badaniu (wraz z pełnym raportem) na stronie http://rowerowyklimat.pl/
Badanie Klimatu Rowerowego zrealizowane zostało przez Polską Unię Mobilności Aktywnej (PUMA) przy udziale Miasta Tczewa w ramach projektu cities.multimodal współfinansowanego z programu Interreg Baltic Sea Region finansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Unii Europejskiej.