53,2% pieszo, 17,3% autobusem, 3,5% rowerem, 20% samochodem jako kierowca i 5,9% samochodem jako pasażer. Są to dane z badania jakie zostało przeprowadzone w dniach 6 i 7 października br. na Starym Mieście (ul. Dąbrowskiego, Mickiewicza, Krótka, Pl. Hallera i przyległe uliczki). Zebrano 371 ankiet. Badanie było prowadzone przez pracowników Urzędu Miejskiego w Tczewie i wolontariuszy i wolontariuszki Zespołu Szkół Budowlanych i Odzieżowych w Tczewie, przy wsparciu merytorycznym Wydziału Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Aż 74% badanych deklaruje, że najczęściej na Stare Miasto dociera bez samochodu!
W jakim celu mieszkańcy docierają na Stare Miasto: 36,6% na zakupy, 16,6% rekreacja/odwiedziny, 14% praca, 10,9% usługi, 6% dom, 5,7% szkoła, 3,6% gastronomia, 1,8% leczenie, 4,7% inne.
Kiedy wydajemy więcej na Starym Mieście?, Czy jak przyjeżdżamy samochodem czy w bardziej zrównoważony sposób?
52,3% wydających do 100 zł to piesi, rowerzyści i korzystający z komunikacji publicznej. Będąc samochodem tylko 36,4% wydaje do 100 zł.
Niezależnie od tego jak dotrzemy na Stare Miasto to 8% z nas zostawia tam kwotę od 100 do 200 zł.
Dopiero przy kwocie od 200 do 500 zł następuje zmiana (7,3% to podróżujący autem, a 2,6% w inny sposób) oraz przy kwocie powyżej 500 zł (2,1% to podróżujący autem do 0% w inny sposób).
Dodatkowo aż 45,8% podróżujący autem na Stare Miasto nie zostawia tam ani 1 zł. W przypadku drugiej grupy jest to 37%.
Płatne parkowanie zwiększa rotację pojazdów, a co za tym idzie częściej można znaleźć więcej miejsc do parkowania. Czy dodatkowym efektem płatnego parkowania będzie całkowita rezygnacja części mieszkańców z dojazdów autem na Stare Miasto? Wychodzi na to, że tak. 30% kobiet deklaruje rezygnację z dojazdów autem na rzecz chodzenia pieszo, autobusem i rowerem. W przypadku mężczyzn jest to 16,7% i również głównie na rzecz podróży pieszych.
W badaniu zadaliśmy pytanie czy przypadku zamknięcia części ulic dla ruchu samochodowego i udostępnienia pieszym i rowerzystom, jaką max. odległość jest Pan/i w stanie pokonać od parkingu do sklepu/restauracji/punktu usługowego na Starym Mieście?
30% deklaruje odległość do 5 min jaką może pokonać pieszo i tyle samo % badanych twierdzi, że jest w stanie przejść większy odcinek. Dla przykładu pieszy odcinek na Starym Mieście to odległość między parkingiem za Urzędem Miejskim w Tczewie lub przyszłym parkingiem na ul. Ks. Ściegiennego, a Pl. Hallera.
Pokazuje to, że pomimo tego, że dnia codziennego staramy się zaparkować samochód możliwie jak najbliżej celu to w przypadku większej refleksji na temat tego czy jesteśmy wstanie zaparkować dalej i trochę się przejść, to okazuje się że w zdecydowanej większości mamy taką gotowość.
W badaniu zadaliśmy również pytanie o max. akceptowalną dla danej osoby kwotę za płatne parkowanie za 1 godz. 75% badanych odpowiedziało max. 1 zł (tyle ma wynosić 1 godz. parkowania dla mieszkańca). Co ciekawe 50% wskazało nawet max. 2 zł, a 22% max. 3 zł. Tylko 25% wskazało, że żadna kwota nie jest dla niego akceptowalna.
Reasumując. Podróże piesze, autobusem i rowerem na Stare Miasto to 74%. Grupa ta częściej dokonuje zakupów i sumarycznie więcej wydaje pieniędzy w lokalnych sklepach. W przypadku rezygnacji z dojazdu samochodem mieszkańcy dotrą tam w inny sposób (pieszo, autobusem i rowerem).
Z doświadczenia innych miast wiemy, że im lepsza przestrzeń publiczna, im więcej zieleni, ławek i szerszy chodnik tym więcej pieszych chce ją odwiedzać.
Wprowadzenia płatnego parkowania czy polepszania i poszerzania przestrzeni dla pieszych (ponad połowa podróżujących na Stare Miasto!) nie wpłynie negatywnie na zarobki tamtejszych firm, a wręcz przeciwnie.