18 czerwca przedstawiciele 14 gmin, w tym prezydent Tczewa, podpisali umowę na budowę systemu roweru metropolitalnego.
Dostawą, uruchomieniem oraz kompleksową obsługą systemu roweru metropolitalnego zajmie się wyłoniona w przetargu firma NB Tricity. Firma zaoferowała wprowadzenie 4080 szt. rowerów, które będą służyć mieszkańcom gmin Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot – oprócz Trójmiasta, uczestnikami projektu są Tczew, Sierakowice, Kartuzy, Pruszcz Gdański, Wejherowo, Rumia, Reda, Puck, Władysławowo, Żukowo, Stężyca, Somonino. Wszystkie rowery będą wspomagane elektrycznie. W ciągu pięciu miesięcy, czyli do 18 listopada, 30 proc, z zadeklarowanej liczby jednośladów trafi do gmin, pozostałe zostaną dostarczone do 1 marca 2019 r. W Tczewie będziemy korzystać z ok. 150 rowerów.
System roweru metropolitalnego będzie największym i najnowocześniejszym systemem rowerów publicznych w Europie. – Biorąc pod uwagę liczbę i aktywność tczewskich rowerzystów, nie widzę możliwości, abyśmy nie byli członkiem tego wielkie przedsięwzięcia – mówi Mirosław Pobłocki, prezydent Tczewa. – Rower publiczny będzie alternatywną formą poruszania się po mieście, poza tym ułatwi cyklistom podróże po metropolii, a także korzystanie zamiennie z różnych środków komunikacji. Mam nadzieję, że zachęci to mieszkańców Tczewa do jeszcze bardziej aktywnego korzystania z rowerów i do wycieczek po całej metropolii.
Wypożyczenie roweru odbywać się będzie intuicyjne: za pomocą aplikacji mobilnej w smartfonie (system operacyjny Android oraz iOS), poprzez moduł NFC (zbliżenie smartfona do terminala w rowerze), skanowanie kodu QR lub przy pomocy karty zbliżeniowej. Zaletą systemu będzie jego prostota oraz przystępny cenowo taryfikator. W systemie abonamentowym opłata miesięczna nie będzie mogła przekroczyć kwoty 10 zł. W cenie użytkownik otrzyma każdego dnia aż 90 minut na przejazdy. Po przekroczeniu limitu czasowego rowerzysta będzie ponosił opłatę w wysokości 5 gr za minutę. Koszt abonamentu rocznego to nie więcej niż 100 zł, przy zastosowaniu tych samych zasad czasowych, jak w opłacie miesięcznej. Jeśli użytkownik nie będzie chciał skorzystać z opcji abonamentowej koszt jeden minuty wynosił będzie nie więcej niż 10 gr. Preferencyjne stawki wypożyczeń rowerów mają na celu zachęcenie do zmiany zachowań komunikacyjnych mieszkańców naszej metropolii. Rower będzie można wypożyczyć i zostawić na jednej z 660 stacji postoju. Za dodatkową opłatą rower będzie można zostawić poza stacją. Wypożyczenie roweru nie zajmie użytkownikowi więcej niż 15 s.
Realizacja projektu ma przyczynić się do zwiększenia mobilności podróżnych i stworzenia atrakcyjnej alternatywy wobec środków komunikacji samochodowej. Głównym celem Roweru Metropolitalnego będzie zwiększenie dostępności węzłów integracyjnych, umożliwiając szybszą i bardziej komfortową przesiadkę na inny środek transportu zbiorowego (np. pociąg, autobus, trolejbus czy tramwaj).
Intencją samorządów Obszaru Metropolitalnego jest uzupełnienie oferty transportu publicznego o system roweru miejskiego, wykorzystywany nie tylko do celów rekreacyjno-turystycznych, ale przede wszystkim jako kolejny środek transportu.
Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi 17.218.259 zł.