MIŁO! w mieście. Edukacja mobilności aktywnej w tczewskich szkołach i przedszkolach.
Ruszyła III edycja kampanii MIŁO! w mieście. Kampania będzie prowadzona od 20 marca do 22 czerwca br.
Cel kampanii pozostaje niezmienny i jest nim zachęcenie uczniów przedszkoli oraz szkół z terenu miasta Tczewa do regularnych podróży do i z miejsca placówki rowerem, hulajnogą, pieszo oraz autobusem, a tym samym zmniejszenia odsetka dzieci dowożonych samochodem do przedszkoli i szkół. Dodatkowo zamierzeniem Kampanii jest również poprawa bezpieczeństwa dzieci docierających do przedszkoli i szkół na rowerach/hulajnogach/pieszo/autobusem oraz zwiększenie świadomości dzieci na temat sposobów przemieszczania się w mieście.
Przedszkolaki oraz uczniowie i uczennice klas 0-3 uczestniczą w zajęciach budujących pozytywne skojarzenia z ruchem pieszym, rowerowym, a także z komunikacją publiczną. Dzieci uczą się jak bezpiecznie poruszać się po mieście oraz ćwiczą uważność podczas spacerów i dojazdów na hulajnodze i rowerze.
Co to jest mobilność aktywna?
Jest to taki sposób poruszania się w miastach, który wykorzystuje ekologiczne, zdrowe i aktywne formy tj. spacery, poruszanie się na rowerze, na rolkach, hulajnogach, a także zbiorowy transport publiczny. W miastach 60 procent podróży odbywa się na dystansie do 7 km. W związku z tym od 20 do 40 procent takich tras może być pokonywana pieszo, do 40 procent – rowerem, a 5 procent rowerem ze wspomaganiem napędem elektrycznym. Na dystansach do 50 km, a więc w podróżach skali regionalnej, preferowane są autobusy i kolej. Dopiero na dalszych trasach można zakładać, że zachodzi potrzeba korzystania z samochodu.
Struktura codziennych dojazdów uczniów i uczennic do szkół podstawowych w Tczewie (wg. badania z 2019 roku):
44,0% – pieszo
23,6% – samochodem
11,6% – autobusem
3,4% – hulajnogą
3,0% – rowerem
Jakie korzyści odnoszą dzieci docierające do szkół i przedszkoli w sposób zrównoważony?
Spacery dają możliwość spędzenia czasu z opiekunem, a także dostrzeżenia szczegółów niewidocznych zza szyby samochodu (zjawisk przyrodniczych, elementów architektury itp.)
Dzieci potrzebują codziennej dawki czasu aktywnie spędzonego na dworze – codzienne spacery/dojazdy rowerem czy hulajnogą mogą im to zapewnić i pozytywnie wpłynąć na zdrowie i sprawność fizyczną
Podczas spacerów i dojazdów na rowerach i hulajnogach dzieci poznają swoje miasta uczą się orientacji w przestrzeni, co pomaga w nabieraniu samodzielności w codziennych czynnościach
Rezygnując z dojazdów samochodem do szkoły i przedszkola, sprawiamy, że okolice placówek oświatowych są bezpieczniejsze i bardziej przyjazne dla dzieci, bo nie są zastawione parkującymi czy wykonującymi różne manewry autami. Wpłynie to też na lepszą jakość powietrza wokół szkół i przedszkoli.
Kampania to niesamowita okazja, by wzbogacić treści edukacyjne dotyczące mobilności o naszą tczewską specyfikę, a także o praktyczne aspekty poruszania się w mieście. To także sposobność, by poruszać z dziećmi tematy związane z ekologią, stylem życia i konsekwencjami naszych codziennych nawyków transportowych.
W kampanii biorą udział:
- Szkoła Podstawowa nr 1
- Szkoła Podstawowa nr 2
- Szkoła Podstawowa nr 4
- Szkoła Podstawowa nr 7
- Szkoła Podstawowa nr 11
- Szkoła Podstawowa nr 12
- Fontanna Marzeń Prywatna Szkoła Podstawowa
- Niepubliczna Szkoła Podstawowa im. św. Ojca Pio
- Przedszkole Niepubliczne “Akademia Krasnoludków”
- Przedszkole Niepubliczne i Żłobek “Bajkowe”
- Przedszkole Niepubliczne “Chatka Puchatka”
- Przedszkole Niepubliczne “Pan Słonik 1”
- Przedszkole Niepubliczne “Pan Słonik 2”
- Przedszkole Niepubliczne “Niebieskie Migdały”
- Przedszkole Niepubliczne “Twoja Niania”
- Przedszkole Niepubliczne “Czwóreczka”
- Przedszkole Niepubliczne “Małe Jagódki”
Kampania jest realizowana przez Urząd Miejski w Tczewie we współpracy z Spółdzielnią Socjalną „Heca” – Tczewscy Kurierzy Rowerowi.
Sponsorem kampanii jest Tczewskie Centrum Sportu i Rekreacji w Tczewie.
Materiały do kampanii: