Planowany termin uruchomienia Roweru Metropolitalnego MEVO, tj. 18 listopada br. zostanie przesunięty z przyczyn technicznych i organizacyjnych najprawdopodobniej o 21 dni. Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot monitoruje na bieżąco postęp prac nad projektem i będzie informował, czy termin ten zostanie dotrzymany, po formalnym terminie odbiorów, które się jeszcze nie rozpoczęły.
Wdrażanie systemu MEVO
Na wdrożenie systemu roweru MEVO składa się wiele powiązanych elementów: konstrukcja wzorcowego roweru i uruchomienie procesu technologicznego ich produkcji, instalacja 660 stacji postojowych, system IT pozwalający na zarządzanie i wypożyczanie rowerów oraz uruchomienie centrum monitoringu.
Obecnie na każdym z etapów prace są finalizowane. W przypadku stacji postojowych, dużym wyzwaniem było przekazanie operatorowi systemu utwardzonych terenów, na których można było dokonać montażu stacji. “Samo przekazanie dokumentów prawnych wraz z pozytywną opinią środowiskową dot. możliwości montażu stacji wymagało znaczących prac administracyjnych i formalno-prawnych. Drobne opóźnienia spowodowane były też koniecznością utwardzania gruntów pod stacje rowerowe, do czego konieczne było wynajęcie wykonawców robót budowlanych na terenie 14 gmin. Tymczasem rynek wykonawców jest bardzo trudny ze względu na realizację setek inwestycji finansowanych w ramach projektów europejskich i braku wolnych rąk do pracy.” – mówi Michał Glaser, Dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Stojaki pojawiły się już w większości dzielnic i miejscowości. Niedawno ulepszony został system ich mocowania, po to aby nie odstawały one od podłoża w przypadku pochyłych i nierównych powierzchni. Zaakceptowane zostały też duże i małe totemy informacyjne (wygląd w załączeniu), które są obecnie instalowane.
Firma Nextbike prowadzi intensywne testy rowerów, aplikacji do ich wypożyczania, systemu rejestracji oraz działania centrum monitoringu. Dopracowane są już kluczowe elementy roweru, takie jak: napęd, zamek elektryczny oraz system informatyczny, który umożliwiać będzie szybkie (do 15 sek.) i łatwe wypożyczanie roweru za pomocą kart zbliżeniowych (takich jak bilet miesięczny, legitymacja studencka, czy karta mieszkańca), a także smartfona.
Wszystkie szczegóły dot. regulaminów, sposobu rejestracji i kupowania abonamentów, wyglądu roweru, itd. zostaną przedstawione podczas konferencji prasowej bezpośrednio przed uruchomieniem systemu.
Czemu uruchomienie zimą?
Gdańsk i Obszar Metropolitalny GGS od lat kreują polskie trendy mobilności. Tzw. wskaźnik modal split co roku wskazuje częstsze wybieranie podróży rowerem oraz pieszo zamiast przemieszczania się samochodem. W tym celu kształtowane są postawy mieszkańców od najmłodszych lat. Najlepszym tego przykładem jest Kampania “Rowerowy Maj”, w której w tym roku dzieci i młodzież z gmin naszej Metropolii wykonały ponad 500 tys. przejazdów. “Chcemy nie tylko, aby trend ten był kontynuowany, ale rozpocząć nowy trend – aby rowerem poruszać się nie tylko w sezonie wiosna-jesień, ale również w mniej sprzyjającej aurze. Skoro masowe poruszanie się rowerami zimą jest możliwe w miastach Skandynawii, takich jak Kopenhaga, nie widzimy przeciwwskazań dla których nie miałoby się to sprawdzić w gminach Obszaru Metropolitalnego.” – mówi Michał Glaser.
Z tego powodu Rower MEVO będzie jednym z pierwszych tak dużym w Polsce systemem, który będzie funkcjonował przez 12 miesięcy w roku uzupełniając dostępną ofertę transportową komunikacji publicznej. Dla użytkowników roweru publicznego, którzy chętnie korzystają z niego latem, 30% floty funkcjonowało będzie również każdej zimy.
Największy system rowerowy w Europie składający się w 100% z rowerów elektrycznych
System Roweru Metropolitalnego jest flagowym i najważniejszym przedsięwzięciem realizowanym w ramach RPO w Województwie Pomorskim. Będzie to największy i w Europie system w całości składający się z rowerów elektrycznych. W jego skład wejdzie 4080 rowerów z napędem wspomaganym elektrycznie funkcjonujących na terenie 14 gmin (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Tczew, Pruszcz Gdańsk, Rumia, Reda, Puck, Władysławowo, Żukowo, Kartuzy, Stężyca, Somonino, Sierakowice).
Rower Metropolitalny jest też przykładem współpracy metropolitalnej, dzięki której powstanie jednolity i zintegrowany środek transportu publicznego. To również przykład działania mechanizmu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, jako źródła innowacji i rozwoju metropolii.