Ponad 85 tysięcy – tyle razy uczniowie i uczennice tczewskich szkół wybrali rower, hulajnogę, deskorkę czy rolki by dostać się na lekcje. Imponujący wynik został wykręcony i zmierzony w ramach III edycji kampanii „Rowerowy Maj” w Tczewie.
W tegorocznej rywalizacji wzięło udział 10 placówek, czyli 5426 uczniów! Z roku na rok co raz więcej szkół decyduje się dołączyć do kampanii – w 2016 do konkursu przystąpiły cztery szkoły a w 2017 osiem.
Maj to zdecydowanie rowerowy miesiąc. Wyniki kampanii są imponujące. Bardzo cieszy fakt, iż dzieci i młodzież wybierają aktywną drogę do szkół. Dzięki „Rowerowemu Majowi” uczestnicy uczą się, przypominają sobie jak wartościowa jest troska o kondycję, zdrowy tryb życia i środowisko. – mówi Prezydent Tczewa Mirosław Pobłocki
Kampania trwała od 7 do 30 maja. Przez cały maj uczniowie i uczennice podstawówek oraz gimnazjów z Tczewa uzupełniały swoje rowerowe dzienniczki oraz klasowe plakaty naklejkami. Za każdym razem, kiedy dziecko przyjechało do szkoły na rowerze, hulajnodze lub na rolkach szkolni koordynatorzy wręczali naklejkę potwierdzającą przejazd. Następnie osoby kierujące akcją w placówce wprowadzały dane do dzienników elektronicznych, dzięki czemu organizator mógł śledzić statystki na bieżąco.
Aura pogodowa w minionym miesiącu bardzo sprzyjała wszelkim aktywnością na świeżym powietrzu, również tym w ramach „Rowerowego Maja”. Wiele uczestników wybierało codzienną jazdę na rowerze. Nic dziwnego, poranki witały przyjemnym blaskiem Słońca i wysoką temperaturą! W tym roku, w ramach kampanii „Rowerowy Maj” szkoły zostały podzielone na dwie kategorie: dużą i średnią szkołę. Aż 66,5% uczniów tczewskich szkół, co najmniej raz przyjechało do szkoły rowerem, hulajnogą, na rolkach lub desce. Poziom rowerowej frekwencji wyniósł 43,7% (51,0% wśród podstawówek i 9,8% wśród gimnazjów). Niestety nie są to wynik, które przebijają te z poprzednich lat, ale wyjaśnienia należy szukać w reformie edukacyjnej. W 2018 roku do konkursu została zaproszona również młodzież w wieku gimnazjalnym, natomiast zabawa skierowana jest do młodszych dzieci, bo dla nich jest bardziej atrakcyjna (tak jak przewidziane nagrody!) i angażująca. Biorąc pod uwagę tylko uczniów szkół podstawowych frekwencja jest wyższa niż rok temu o 1,3%.
Znamy już dwie najbardziej rowerowe szkoły. W kategorii szkół dużych, najwyższą rowerową frekwencję miała Szkoła Podstawowa nr 11 (75,2%), a w kategorii szkół średnich Niepubliczna Szkoła Podstawowa Montessori (76,7%).
Wśród najbardziej rowerowych klas ze wszystkich szkół, zwyciężyły klasy 2b i 3d SP 11, która osiągnęły 100% aktywności! Jak widać Szkoła Podstawowa nr 11 pretenduje do miana najbardziej rowerowej!
Celem kampanii jest promowanie zdrowego trybu życia, troski o środowisko oraz popularyzacja komunikacji rowerowej. Mogłoby się wydawać, iż w akcję zaangażowani są tylko najmłodsi. Nic bardziej mylnego. Kampania pozytywnie oddziałuje na całe otoczenie. Rodzice odwożąc pociechy do szkoły sami przesiadają się na rower. Nauczyciele oraz pracownicy szkół również dają dobry przykład wybierając dwa kółka. „Rowerowy Maj” ma także na celu podnoszenie bezpieczeństwa w okolicach szkół, ponieważ im więcej dzieci przyjeżdża do szkoły na rowerze, tym mniej zostaje dowożonych samochodem, przez co zmniejsza się natężenie ruchu przed szkołą. Kolejnymi korzyściami akcji są poprawa koncentracji dzieci (już 20 minut codziennej aktywności poprawia nasze zdolności do koncentracji!), lepsze wyniki w nauce, integracja klas i szkół oraz wzmocnienie swojej samooceny poprzez zdrową rywalizację.
Oto szkoły, które zgłosiły się do kampanii „Rowerowego Maj”:
- Szkoła Podstawowa nr 7
- Szkoła Podstawowa nr 8
- Szkoła Podstawowa nr 4
- Szkoła Podstawowa nr 11
- Szkoła Podstawowa nr 12
- Szkoła Podstawowa nr 10
- Szkoła Podstawowa nr 1
- Sportowa Szkoła Podstawowa nr 2
- Niepubliczna Szkoła Podstawowa Montesorii
- Fontanna Marzeń – Prywatna Szkoła Podstawowa w Tczewie
Kampania organizowana została przez Gminę Miejską Tczew w partnerstwie z Miastem Gdańsk, pomysłodawcą wydarzenia.
OSTATECZNE WYNIKI KAMPANII „ROWEROWY MAJ” 2018
Nazwa Placówki | Liczba uczniów | Aktywni uczestnicy (co najmniej 1 raz na rowerze, hulajnodze…) |
Frekwencja rowerowa | Klasy w najwyższym wynikiem rowerowej frekwencji | Liczba dojazdów | |||||||
2017 | 2018 | 2016 | 2017 | 2018 | 2016 | 2017 | 2018 | 2018 | 2017 | 2018 | ||
Cały Tczew | 3260 | 5426 | 69,5% | 80,5% | 66,5% | 38,4% | 49,7% | 43,7% | 64 748 | 85 454 | ||
DUŻA SZKOŁA | SP 11 | 749 | 686 | 68,0% | 88,7% | 100,0% | 38,9% | 55,3% | 75,2% | 100,0% klasa 2b
100,0% klasa 3d |
16 552 | 19 002 |
SP 12 | 1184 | 1151 | – | 81,6% | 86,4% | – | 52,1% | 62,2% | 89,3% klasa 5a
89,1% klasa 4b |
24 658 | 26 010 | |
SP 10 | – | 738 | – | – | 64,2% | – | – | 35,1% | 78,1% klasa 2b
64,8% klasa 4d |
– | 9 482 | |
SP 4 | – | 701 | – | – | 23,8% | – | – | 12,5% | 52,5% klasa 1c
49,7% klasa 8c |
– | 3 160 | |
SP 2 | 594 | 812 | 54,9% | 64,8% | 51,8% | 25,9% | 35,9% | 32,2% | 75,0% klasa 4c
67,9% klasa 3b |
8 520 | 9 652 | |
SP 1 | – | 607 | – | – | 41,4% | – | – | 19,1% | 75,3% klasa 1a
71,9% klasa 1b |
– | 4 468 | |
ŚREDNIA SZKOŁA | NSP Montesorii | 6 | 10 | – | 100,0% | 100,0% | – | 88,3% | 76,7% | 88,9% klasa 0a | 212 | 292 |
SP 7 | 266 | 308 | 78,1% | 89,5% | 93,5% | 46,1% | 60,7% | 67,3% | 89,2% klasa 1b | 6 460 | 7 564 | |
SP 8 | 388 | 363 | – | 79,4% | 76,6% | – | 47,3% | 48,4% | 82,3% klasa 3a | 7 334 | 6 326 | |
NSP Fontanna Marzeń | 38 | 50 | – | 85,7% | 80,0% | – | 39,4% | 56,1% | 80,3% klasa 4a | 552 | 1 180 | |
NSP Ojca Pio | 35 | – | 76,9% | 71,1% | – | 42,8% | 30,3% | – | – | 460 | – |
SPONSORZY KAMPANII
Wśród sponsorów pojawili się:
- Centrum Aktywizacji Osób Niepełnosprawnych w Tczewie
- Centrum Hewelianum
- Centrum U7 w Gdańsku
- Dino Park w Malborku
- EDU Parkoraz Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
- Fabryka Sztuk w Tczewie
- Fun Climb Gdańsk
- FunDay Tczew
- Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
- Papugarnia
- Park Linowy PORT BRZEŹNO
- Sala zabaw AMAZONIA Gdynia
- Stacja Dobrego Czasu
- Stadion Energa
- Tczewskie Centrum Sportu i Rekreacji
Więcej o nagrodach na naszej stronie https://rower.tczew.pl/rm-edycja-2018/
Patronami medialnymi kampanii w Tczewie są:
– Telewizja Tetka, Radio Tczew, Tcz.pl, Dziennik Bałtycki i Tczew NaszeMiasto.pl
Kampania “Rowerowy Maj” 2018 jest realizowana w ramach projektu pt.: Budowa węzła integracyjnego Tczew wraz z trasami dojazdowymi, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.