Badanie rowerowe 2024

Badanie zostało przeprowadzone metodą ankietową – CAWI (Computer Assisted Web Interview) w lipcu 2024 roku. Formularz ankiety składał się z 34 pytań pozwalających określić charakterystykę społeczno-demograficzną respondentów, ocenić ich przyzwyczajenia związane z jazdą na rowerze, oraz pozyskać opinie dotyczące miejskiej infrastruktury rowerowej. Badanie prowadzono za pośrednictwem stron internetowych Urzędu Miejskiego w Tczewie, mediów społecznościowych oraz z pomocą lokalnych mediów. Badanie miało na celu zdefiniowanie profilu rowerzysty w Tczewie, identyfikację czynników zachęcających i zniechęcających do jazdy na rowerze oraz ocenę zachowań w niebezpiecznych sytuacjach drogowych. Ważnym aspektem było także określenie głównych tras rowerowych oraz potrzeb związanych z rozbudową infrastruktury rowerowej.

Raport z badania opinii rowerzystów w Tczewie w 2024 roku prezentuje wyniki przeprowadzonego w lipcu badania ankietowego metodą CAWI. W badaniu wzięło udział 522 respondentów, głównie mieszkańców Tczewa, którzy oceniali infrastrukturę rowerową oraz swoje doświadczenia i potrzeby związane z korzystaniem z roweru w mieście. Link do raportu z badania

Badanie przygotowano, przeprowadzono i podsumowano we współpracy Urzędu Miejskiego w Tczewie z Wydziałem Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Kluczowe wnioski z badania to:

  1. Większość uczestników badania to osoby w wieku od 25 do 54 lat, z przewagą mężczyzn (57%). Rower jest popularny wśród mieszkańców z każdego osiedla, przy czym najwięcej respondentów pochodziło z osiedla Suchostrzygi.
  2. Rowerzyści w Tczewie najczęściej korzystają z rowerów górskich, miejskich, trekkingowych i crossowych. Zdecydowana większość (75,9%) jeździ na rowerze kilka razy w tygodniu, a głównymi celami korzystania z roweru są: rekreacja (75,7%) oraz dojazdy do pracy (56,3%).
  3. Najczęściej uczęszczanymi trasami są drogi przy ulicach Wojska Polskiego, Gdańskiej i 30-go Stycznia. Respondenci podkreślili potrzebę rozbudowy i poprawy infrastruktury rowerowej przy kilku głównych ulicach miasta, takich jak 30-go Stycznia i Bałdowska.
  4. Głównymi czynnikami motywującymi do korzystania z roweru w Tczewie wśród respondentów ankiety są: zdrowie, oszczędność czasu i niezależność. Z kolei największymi barierami są: brak spójności dróg rowerowych, niekorzystne warunki pogodowe oraz obawy związane z bezpieczeństwem.
  5. Stan techniczny dróg rowerowych w Tczewie został oceniony jako dobry przez większość respondentów, jednak istnieje potrzeba dalszej poprawy. Respondenci wskazali także na konieczność lepszej ochrony miejskich stacji naprawy rowerów przed dewastacją.
  6. Na podstawie uzyskanych w ankiecie wyników stwierdzono, że wprowadzenie bezpłatnej komunikacji autobusowej w Tczewie nie miało znaczącego wpływu na częstość korzystania z rowerów przez mieszkańców.

Przeprowadzone badanie wskazuje na wysoką popularność jazdy na rowerze wśród biorących udział w ankiecie mieszkańców Tczewa. Uzyskane wyniki pokazały jednak, że istnieje wiele obszarów, w których działania z zakresu miejskiej polityki rowerowej wymagają poprawy, aby lepiej odpowiadać na potrzeby rowerzystów.

Skip to content